Světla pro denní svícení
Policie varuje nad špatnou instalaci led denních světel
pro denní svícení.
Odkaz na článek:
http://www.policie.cz/clanek/svetla-pro-denni-sviceni.aspx
Stovky řidičů riskují v souvislosti se světly pro denní svícení pokutu! Ujistěte se, že to není i váš případ!
Každý den v Praze provedou policisté stovky silničních kontrol. Stále častěji se při těchto kontrolách setkávají s řidiči, kteří mají na svých vozidlech umístěna a rozsvícena světla pro denní svícení. Téměř polovina řidičů odjíždí od takové kontroly s pokutou. Mezi nejčastější důvody udělení pokuty patří použití nehomologovaných světel pro denní svícení, dále nesprávné umístění těchto světel na vozidle a také svícení těmito světly při snížené viditelnosti. Část řidičů má také na vozidle umístěna diodová poziční světla v domnění, že jsou to světla pro denní svícení.
Motorová vozidla musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení. Tato povinnost vyplývá ze zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů. Konkrétně je tato povinnost obsažena v § 32 odstavci 1.
Světla pro denní svícení jsou charakteristická silně rozptýleným světelným tokem, který netvoří kužel jako u klasických světlometů. Takto rozptýlené světlo neoslňuje protijedoucí řidiče ani neosvětluje vozovku, ale splňuje zásadní podmínku bezpečného provozu „být viděn". V současné době jsou tato světla součástí základní výbavy pouze u vozidel vyšší třídy. Vzhledem k rozšíření a zlevnění LED technologie si je však na svá vozidla nechává namontovat stále více motoristů.
Provedení a umístění světel pro denní svícení je dáno homologačním předpisem EHK/OSN č. 48, který předepisuje vyhláška č. 341/2002 Sb. a jejich používání se řídí zákonem č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích pozměněným zákonem č. 411/2005 Sb. Samotná světla jsou homologována dle předpisu EHK/OSN č. 87.
Homologovaná LED světla pro denní svícení jsou osazena speciálními LED čipy s vysokým výkonem cca 1W/čip a mají pětinásobnou svítivost oproti běžným LED světlům. Dokladem opravňujícím k používání světel k dennímu svícení je značka RL vylisovaná na krycím skle světla nad homologační značkou. Pokud na světlech tato značka není, jedná se o podstatně levnější poziční světla. To jsou světelné sety osazené běžnými diodami, které se umísťují nejčastěji na autobusy a kamiony k zdůraznění rozměru vozidla.
Základní pravidla pro dodatečnou montáž světel pro denní svícení:
-
na jedno vozidlo se montují dva kusy světel, svítících světlem ve spektru bílé barvy
-
svítilny se umísťují ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm do 1500 mm na přední část vozidla
-
vzdálenost svítilen od bočního obrysu je max. 400 mm a vzájemně mezi světly min. 600 mm (u vozidel s šířkou menší než 1300 mm je povolena vzájemná vzdálenost 400 mm)
-
světla se rozsvěcejí automaticky po zapnutí zapalování (nastartování motoru) a zhasnou po jeho vypnutí, nebo při rozsvícení obrysových světel
-
dodatečná montáž světel pro denní není přestavbou vozidla ani změnou technických údajů, proto jejich umístění na vozidlo nepodléhá žádnému schvalování ani zápisu do TP.
Pokud je vozidlo, které nesplňuje shora uvedené podmínky kontrolováno policisty, hrozí uživateli vozidla pokuta. Pokud jsou uvedené nedostatky zjištěny při technické prohlídce na stanici technické kontroly, je takovému vozidlu omezena způsobilost k provozu na pozemních komunikacích a provozovatel vozidla má 30 denní lhůtu na odstranění závad, v této lhůtě musí opětovně vozidlo přistavit k technické prohlídce